Wat is e-mailmarketing? En wat zijn de voordelen ervan?

We zitten in een tijd van advertenties en nieuwe media-uitingen, de online wereld is continue aan het veranderen en vernieuwen. Social media platformen en video-content voeren de boventoon en lijken daar voorlopig ook nog niet mee te stoppen. Heeft het versturen van een (ouderwetse) e-mail dan nog wel zin? Wat is e-mailmarketing en wat voegt het toe? De voor- en nadelen. The good, the bad and the opportunity…

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een strategie binnen direct marketing waarbij (potentiële) klanten direct worden benaderd middels een e-mail. E-mailmarketing wordt gebruikt met als doel om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten opnieuw te overtuigen tot het doen van een aankoop of om de relatie/ band op te bouwen of te versterken.

Bij e-mailmarketing maak je gebruik van een mailinglijst. Dit is heel simpel de lijst met e-mailadressen waar je een e-mail naar mag versturen. Mensen moeten zich namelijk zelf aanmelden om je e-mails te ontvangen en dus om op je mailinglijst te komen. 

Hoe zorg je ervoor dat mensen zich aanmelden voor je mailinglijst?

Door op strategische plekken op je website en social media linkjes te plaatsen naar de aanmeldpagina (opt-ins). 

Wat is een strategische plek?

Een voorbeeld is onderaan een artikel waarin je heel veel waardevolle informatie hebt gegeven over het onderwerp en waarmee je de lezer hebt getriggerd om nog meer artikelen te lezen. De lezer weet nu dat jij beschikt over informatie waar zij echt wat aan hebben en zullen zich dus sneller willen aanmelden voor de mailinglijst omdat ze dan automatisch nog meer waardevolle informatie in hun mailbox krijgen. 

Je leest meer over de mailinglijst, wat het precies is en hoe je ermee om kunt gaan in dit artikel (link) 

Wat voor e-mails verstuur je naar je mailinglijst?

Binnen e-mailmarketing wordt er vaak gebruik gemaakt van drie soorten e-mails:

1. Transactie e-mails

2. Content e-mails

3. Conversie e-mails

Transactie e-mails zijn vaak iets van een bevestiging. Bijvoorbeeld de bevestiging van een bestelling, een dubbele opt-in, facturen of een bevestiging van aanmeldingsgegevens.

Content e-mails daarentegen zijn heel uiteenlopend. Voorbeelden van content e-mails zijn een welkomstmail met daarin een leuke foto of video, een bericht over een nieuw artikel dat op de website staat en waarom men het echt moet lezen, gratis tools waar de ontvanger wellicht veel aan zou hebben en dat je het toch even met die persoon wilde delen, nieuwsbrieven, exclusieve content die alleen voor de mailinglijst beschikbaar is, et cetera.

Conversie e-mails kunnen ook in vormen uiteenlopen, maar het doel is altijd hetzelfde: mensen aanzetten tot het maken van een conversie. Wat die conversie is kan je als bedrijf zelf bepalen. Denk bij bijvoorbeeld aan het kopen van een product of het aanmelden voor een event. Conversie e-mails bevatten vaak een actie of een kortingscode waar mensen gebruik van kunnen maken, promotie van een product, product lanceringen, lead magnets of een bericht waarin staat dat de kaartverkoop van een evenement is gestart.

Al deze vormen van e-mails kunnen stuk voor stuk iets waardevols opleveren voor je mailinglijst en dat is wat altijd het oogpunt moet zijn, voor elke mail die je verstuurd.

Transactie e-mails geven een bevestiging en creëren daarmee vertrouwen bij de doelgroep. Wellicht kopen ze voor het eerst een product bij je en vinden ze het een beetje spannend. Het krijgen van een bevestigingsmail dat de transactie goed is gegaan en dat het product voor hen klaar staat of hun kant op komt geeft rust. Ze kunnen er dus op vertrouwen dat het bij jouw bedrijf allemaal goed geregeld wordt.

Content e-mails geven vooral de informatie waarvoor mensen zich hadden aangemeld. Toffe informatieve video’s, waardevolle tips, updates voor de laatste ontwikkelingen en daarnaast ook (makkelijk gezegd) leuk entertainment. Met elke content e-mail wordt de ontvanger eraan herinnerd waarom hij/zij zich ook alweer had aangemeld voor je mailinglijst en hoe leuk en waardevol jouw bedrijf is.

Los van het creëren van vertrouwen en het geven van waardevolle en leuke informatie, bouw je ook een goede relatie op met je mailinglijst en maak je ze elke keer een stukje warmer voor het maken van een conversie. 

Met de conversie e-mails kun je je mailinglijst namelijk aansporen tot het maken van een conversie. En omdat je mensen als zoveel gratis waardevolle informatie hebt gegeven zullen ze die stap sneller overwegen. Denk eens bij jezelf, als de gratis informatie/ producten/ evenementen van een bedrijf je al zoveel hebben opgeleverd, hoeveel zal een betaald product of evenement of iets dergelijks je opleveren? Je bent dan sneller bereid om de aankoop te doen dan iemand die al die gratis informatie en producten niet heeft gehad. Daarnaast is het promoten van een product of event via een e-mail naar je doelgroep in je eigen mailingslijst goedkoper dan de doelgroep benaderen door via advertenties. Dat is overigens niet het enige voordeel van e-mailmarketing.

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

-  De eerste noemde ik zojuist al. E-mailmarketing is een heel stuk goedkoper dan adverteren. 

-  De mensen in je mailinglijst zullen sneller converteren omdat ze al warm zijn gemaakt voor je producten/ events door de waardvolle e-mails die je ze in het verleden hebt gestuurd.

-  E-mail zal niet snel verdwijnen en de waarde van de mailinglijst dus ook niet. Het opbouwen van een (goede) grote mailinglijst kan veel tijd kosten, maar dat maakt minder uit omdat je er heel lang heel veel profijt van zult hebben. 

-  Je kan op een laagdrempelige manier NAW gegevens verzamelen en op een later moment meer sturen op een harde conversie. Stel je hebt een product of dienst waar iemand wat langer over na moet denken dan kan je diegene met behulp van e-mailmarketing meenemen in een Flow van e-mails om diegene uiteindelijk ervan te overtuigen toch het product of de dienst te kopen/ te gebruiken. 

-  Heel veel mensen zijn bereid zich in te schrijven voor nieuwsbrieven, als het hen ook wat oplevert. Uit een nationaal e-mail onderzoek in 2017 bleek dat gemiddeld 93% van de Nederlands is ingeschreven op een e-mailnieuwsbrief.

-  Je bereikt de ontvangers op een discrete manier en zij houden de controle. Mensen kunnen zichzelf in- en uitschrijven voor je mailinglijst, zelf bepalen of ze de e-mails openen en of ze er vervolgens wat mee gaan doen. Dat is heel fijn in een tijd waarin mensen overladen worden met advertenties en dergelijke.

-  Je kunt de e-mails helemaal afstemmen en personaliseren op jouw mailinglijst en jouw doelgroep waardoor de e-mails beter in de smaak vallen bij de ontvangers en er dus positiever op reageren. Dit levert jou weer meer op.

-  E-mailmarketing is heel meetbaar. Met e-mailmarketingsoftware kan je exact meten hoe je e-mail het doet bij de mailinglijst. Hoe vaak wordt de e-mail geopend? Klikken mensen op de links die wellicht in je e-mail staan? Voeren mensen een actie uit op de website na het lezen van de e-mail? Hoeveel conversies worden er gemaakt? Hoe vaak is de e-mail gebounced? Et cetera.

-  De data die je verzameld via e-mailmarketing is van jouw en je kunt het inzetten voor verschillende doeleinden, waaronder ook adverteren.

-  E-mail marketing heeft over het algemeen een erg goede ROI (Return On Investment). Gemiddeld 1:42 in 2021.

-  Je kunt je eigen producten en events promoten bij je mailinglijst. Je kunt ook de producten en events van anderen promoten.

Heeft e-mailmarketing ook nadelen?

Helaas wel. Het grote nadeel aan e-mailmarketing is dat mensen het al gauw koppelen aan het ontvangen van ongewenste e-mails.

Om dit tegen te gaan kun je e-mails bijvoorbeeld periodiek versturen.

Daarnaast heeft Europa strenge regelgeving voor e-mailmarketing, namelijk de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Je mag niet zomaar naar iedereen een commerciële e-mail sturen, mensen moeten hier eerst toestemming voor geven. Het kopen van een mailinglijst zal je bedrijf dus niet ten goede komen omdat je ten eerste de regels overtreedt en ten tweede hebben de mensen in de mailinglijst misschien geen interesse in je bedrijf, product of event. Het zal dus ook niet veel winst opleveren. 

Het niet houden aan de AVG regelgeving kan hoge boetes opleveren. 

Waarom moet je e-mailmarketing inzetten?

Je bent niet verplicht om e-mailmarketing in te zetten, maar wij denken dat het je veel zal opleveren en dat je marketingmix niet compleet is zonder. Kijk nog eens naar de voordelen. E-mailmarketing is de ideale strategie en een kans om je doelgroep op een discrete en passende manier te benaderen. Het is ook een uitstekend marketing- en communicatiemiddel om contact op te bouwen en te onderhouden met je doelgroep. 

Lees hier ook onze E-mailmarketing Case waarbij voor een E-commerce klant 18% extra omzet genereerde in 1 maand door het inzetten van e-mailmarketing. 

Ben je benieuwd naar wat e-mailmarketing voor jouw specifieke bedrijf kan opleveren? Twijfel niet en neem gerust contact met ons op! We helpen je graag bij al jouw online marketing vraagstukken.

Vorige
Vorige

Wat is een mailinglijst en hoe ga je ermee om?