Wat is een mailinglijst en hoe ga je ermee om?

E-mailmarketing, e-mail marketing funnels en je mailinglijst, het is veel en het is belangrijk. E-mailmarketing begint bij het opbouwen van een goede mailinglijst, maar hoe bouw je die op? En hoe ga je om met je mailinglijst? Kun je er niet gewoon eentje kopen? Je mailinglijst is ontzettend waardvol. Hoe waardevol, kun je zelf bepalen…

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst is de lijst met e-mailadressen van mensen die toestemming hebben gegeven aan jou om hen e-mails te sturen.

Waarom is een mailinglijst zo waardevol?

-  De mensen die in je mailinglijst zitten hebben (als het goed is) zich daar zelf voor aangemeld. 

-  Ze hebben zelf aangegeven dat ze jouw e-mails willen ontvangen. Ze hebben interesse in wie je bent, je bedrijf, wat je doet, wat je verkoopt, wat je in huis hebt, et cetera.

-  De mensen in je mailinglijst zijn al onderdeel van een warme doelgroep of een warmere doelgroep omdat ze je al kennen. Ze weten al wat je doet en willen nog meer van je zien. De kans dat mensen uit deze groep converteren is dus een stuk groter dan mensen die nog niet op de mailinglijst staan. Laat staan mensen die je voor het eerst benaderd door middel van advertenties.

-  Je kunt de mensen in je mailinglijst segmenteren (filteren) en vervolgens hele specifieke, gepersonaliseerde e-mails naar hen sturen die perfect aansluit op hun behoefte waardoor je het optimale resultaat uit iedere connectie kunt halen.

-  Jouw mailinglijst is ook jouw eigendom, het verdwijnt niet zo snel en de waarde van de mailinglijst veranderd ook niet zo snel. Het is niet zoals bij social media, waar een account gemaakt of gekraakt kan worden binnen enkele dagen of de regels worden aangepast, wat vervolgens weer gevolgen heeft voor je account en je following. E-mailmarketing en de mailinglijst is steady en de cancelcultuur is een heel stuk minder waardoor je erop kunt bouwen en heel lang profijt van kunt hebben.

-  De data die je verzameld via je mailinglijst is ook jouw eigendom. Deze kun je inzetten voor veel meer dan alleen je e-mails, denk ook eens aan je advertenties of het soort content die je wilt maken om bepaalde delen van je doelgroep beter te benaderen. 

Hoe bouw je een mailinglijst?

Er zijn verschillende manieren die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat mensen zich willen aanmelden voor je mailinglijst. Het hangt af van het soort bedrijf dat je hebt welke manier het beste werkt, maar ieder voor zich zijn ze succesvol geweest. 

De eerste manier is door het uitdelen van freebies, een gratis weggever. Dit kan een gratis e-book zijn, een checklist, een template, een whitepaper, de opname van een heel informatief webinar, et ceter. Het is als het ware een gratis waardevol cadeautje dat je geeft aan mensen in ruil voor hun e-mailadres en naam. Vervolgens stuur je nog een paar waardevolle e-mails waarmee je de groep warm maakt voor je product of dienst en na een tijdje kun je een e-mail versturen waarin je jouw product en/of dienst aanbeveelt. De kans is nu groter dat deze e-mail goed ontvangen wordt en mensen dus sneller over zullen gaan tot een aankoop.

De tweede manier die je kunt toepassen is het geven van een hele grote speciale korting op een bepaald product, maar om de korting te krijgen moeten mensen hun e-mailadres en naam achterlaten. Nu zijn de mensen ook gelijk klant. Ze krijgen de kans om je product of dienst alvast te ervaren en wanneer mensen daarna op je mailinglijst blijven en vervolgens ook een interactie hebben met de e-mails, weet jij dat je ze echt warm hebt gemaakt. De toekomstige e-mails kun je nu afstemmen op hun gedrag waardoor je de kans vergroot op een conversie.

De derde manier is via social media. Je kunt een linkje naar de aanmeldpagina in de beschrijving zetten onder een YouTube video, je kunt een linkje plaatsen in de bio van je Instagram account of je Facebookaccount of zelfs in de beschrijving van een hele waardevolle post. Je kunt in de post en in de beschrijving aangeven dat als mensen meer interesse hebben in dit soort content dat ze zich kunnen aanmelden voor de mailinglijst. 

De vierde manier is het organiseren van een gratis event. Denk aan een gratis webinar, een gratis online workshop, een gratis challenge of een cursus waarvoor mensen zich moeten aanmelden. Zij laten hun naam en e-mailadres achter, jij geeft gratis, hele waardevolle, wellicht exclusieve informatie. Aan het einde van het event kun je nog een product of dienst aanbieden als je dat zou willen. Je kunt er ook voor kiezen om de mensen misschien nog de opname van het event te sturen met daarbij een aanbieding van een product en/of dienst. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet een aanbieding te doen. Het hangt er van af wat het beste past bij jou en jouw bedrijf. Waar het om gaat is dat je op deze manier je mailinglijst uitbreid, je heel veel waardevolle informatie en content kunt delen met (potentiële) klanten, je maakt deze groep warmer voor je product of dienst en je maakt mogelijk extra winst doordat mensen gebruik maken van de actie die je heb hebt aangeboden. 

De vijfde manier die je kunt proberen is de SLO strategie/ funnel. SLO staat voor Self Liquidating Offer. Hierbij adverteer je met een hele grote goede aanbieding op je product en/of dienst en met dat mensen de aankoop doen belanden ze ook op je mailinglijst (daar hebben ze eerst toestemming voor gegeven) en in een aparte e-mail funnel. Met dat mensen verder komen in je e-mailmarketing funnel komen er nog een paar upsales en een paar aanbiedingen voorbij waardoor je nog wat extra winst maakt. Het kan soms ook voorkomen dat je geen extra winst maakt, dat je met de winst van het verkochte product precies de advertentiekosten kunt dekken, maar dan heb je alsnog nieuwe e-mailadressen aan je mailinglijst kunnen toevoegen. Die mensen kun je later nog warm maken met toekomstige e-mails.  Deze manier kost inderdaad wat geld, maar je hebt het volledig zelf in de hand. En wat heel belangrijk is om te weten, is dat dit niet het zelfde is als het kopen van een mailinglijst.

 

Kun je een mailinglijst kopen?

Ja dat kan, maar doe het alsjeblieft niet. Je kunt op tal van manieren online een mailinglijst kopen, het zal je alleen weinig goeds opleveren. De mensen die in die mailinglijst zitten zijn hoogstwaarschijnlijk een stuk minder geïnteresseerd in je bedrijf en je product dan mensen die zichzelf hebben aangemeld om jou e-mails te ontvangen. Hierdoor worden je e-mails sneller als ongewenst of SPAM gemarkeerd, ze worden minder geopend en minder mensen zullen converteren naar aanleiding van een e-mail in vergelijking tot het aantal mensen uit de mailinglijst die je helemaal zelf hebt opgebouwd.

Mede voor het voorkomen dat mensen gespamd worden met ongewenste e-mails heeft Europa de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in het leven geroepen. Hier staat ook in dat het niet is toegestaan om mailinglijsten te kopen en/of verkopen. Het uitvoeren van deze actie(s) kan je dus hoge boetes opleveren.

Hoe ga je om met je mailinglijst?

-  Stuur waardevolle content. Het geven van veel gratis waardevolle content creëert vertrouwen bij mensen en je bouwt een band met hen op. Met elke e-mail waar gratis waardevolle informatie inzit maak je de mensen in je mailinglijst warmer en zullen ze in de toekomst sneller converteren. 

-  Stuur niet te vaak en niet te snel commercie gerelateerde e-mails. Wanneer je te snel en te vaak commerciële e-mails verstuurt zullen de mensen op je mailinglijst het als snel als SPAM ervaren en vervolgens je e-mails misschien niet eens meer openen. Hierdoor wordt de waarde van je mailinglijst minder en levert het je minder op.

-  Varieer met de inhoud van je e-mails. Verstuur de ene keer een korte mail, de ander keer een lange e-mail of iets daar tussen in. Weer een andere keer stuur je een video met een klein stukje tekst, dan deel je weer een gratis whitepaper of de opname van een webinar die mensen wellicht hebben gemist. Wissel het af, houd het interessant en een beetje origineel. 

-  Mail niet te vaak en niet te weinig, vind de juiste balans voor jouw mailinglijst. Je wilt mensen niet gaan spammen waardoor ze vervolgens je e-mails niet meer openen of zich uitschrijven. Je wilt ook niet zo weinig mailen dat mensen zijn vergeten dat ze zich überhaupt hebben ingeschreven voor je mailinglijst en vervolgens alsnog niet je e-mails openen omdat ze niet meer weten wie je bent. Vind een balans in het versturen van e-mails zodat je mensen warm houd voor je product en/of dienst en zodat ze nog steeds uitkijken naar je volgende mail. 

-  Verwijder mensen uit je mailinglijst die negatief reageren. Je gaat sowieso negatieve reacties krijgen op je e-mails. Het maakt niet uit dat mensen zichzelf hebben ingeschreven, dat je een super goede en informatieve e-mail hebt verstuurd, dat je een leuke video hebt gedeeld of een commerciële e-mail hebt gestuurd. Laat de content die je wilt delen met je mailinglijst niet beïnvloeden door de paar negatieve reacties. Want je bent heel goed bezig. Verwijder de e-mailadressen en ga door met het opzetten van jouw toffe e-mails. 

Ben je benieuwd naar voorbeelden van hoe wij met mailinglijsten omgaan en hoe wij e-mailmarketing inzetten?

Bekijk deze toffe case over e-mailmarketing voor het huidverzorgingsmerk Botma & van Bennekom. 

Hoe je jouw e-mailmarketing aanpakt en hoe je jouw mailinglijst opbouwt heb je helemaal zelf in de hand. Maar mocht het zo zijn dat je hier vragen over hebt? Of over het opzetten van de juiste e-mails? Of het maken van de content? Twijfel dan niet en neem contact met ons op! 

Wij kunnen je helpen met al jou online marketing vraagstukken of zelf de e-mailmarketing en contentcreatie voor je uithanden nemen waardoor jij je volledig kunt focussen op jouw expertise.

Vorige
Vorige

De Facebook conversions API - Dit moet je weten

Volgende
Volgende

Wat is e-mailmarketing? En wat zijn de voordelen ervan?