De Facebook conversions API - Dit moet je weten

Is de Facebook Conversions API wel echt zo belangrijk? En kan je straks echt niet meer adverteren zonder er gebruik van te maken? Het zijn vragen die misschien bij jouw als ondernemer opkomen. En dat is niet eens zo vreemd. Cookies gaan definitief verdwijnen, dat weten we zeker, dus de vraag wordt wellicht eerder: Hoe belangrijk is de Facebook Conversions API? En hoe kan je straks nog adverteren zonder er gebruik van te maken?

Laten we bij het begin beginnen. 

Wat is de Facebook Conversions API?

Heel kort door de bocht is de Facebook Conversions API een server-side tool om data te verzamelen op je website en te versturen naar Facebook. - Via jouw eigen server in plaats van de webbrowser van de websitebezoeker. Aangezien je de data verzendt vanaf je eigen server kunnen ze worden verwerkt als first-party cookies. Hiermee omzeil je de cookiebeperkingen van webbrowsers en voorkom je het verlies van conversies. 

Waarom is het zo belangrijk dat de data first-party cookies wordt in plaats van third-party cookies?

Dat heeft te maken met de aangescherpte privacywetgevingen, de nieuwe IOS updates van Apple en updates van webbrowsers als Safari en Firefox. 

Het gevolg van de aanscherpte privacywetgeving is dat third-party cookies minder gegevens mogen tracken. De updates van Apple en webbrowsers maken het überhaupt niet mogelijk om third-party cookie data te verzamelen of de data wordt verwijderd na 1 tot 7 dagen. Apple en webbrowsers als Safari, Firefox en Brave maken namelijk gebruik van ITP (Intelligent Tracking Prevention) of een vorm daarvan. Deze systemen blokkeren automatisch third-party cookies op websites of verwijderen de date na 1 tot 7 dagen. 

Door gebruik te maken van server-side tools als de Facebook Conversions API kun je wel die third-party cookie data verzamelen en gebruiken omdat de tool er first-party cookies van maakt.

Je kunt nog veel dieper ingaan op hoe je data kunt verzamelen in een tijd zonder third-party cookies en wat je kunt doen ter voorbereiding. Duik in ons artikel over een toekomst zonder cookies (link) voor meer informatie.




Wat is het verschil tussen de Facebook Conversions API en de Facebook Pixel? 

Zowel de Facebook Conversions API als de Facebook Pixel verzamelen allebei third-party data op je website over jouw websitebezoekers. Het verschil zit hem in de manier waarop deze data verzonden wordt naar Facebook.

De Facebook Conversions API verzend de data vanaf jouw eigen server rechtstreeks naar Facebook.

De Facebook Pixel verzendt de data via de webbrowser van de websitebezoeker naar Facebook.

Ondanks dat de Conversions API en de Pixel allebei soort gelijke data verzamelen is het niet de vraag: Welke van de twee je moet gebruiken? Maar meer: Wanneer ga je ze allebei gebruiken?

We hebben net gelezen dat de Facebook Pixel zijn data verzendt via de webbrowser van de website bezoeker, hij krijgt dus te maken met cookie blockers. Toch blijft de Pixel wel een handige tool om te blijven gebruiken, zeker in combinatie met de Facebook Conversions API creëer je een zo groot mogelijke kans dat een conversie geregistreerd wordt. 

Je kunt ervoor kiezen om de tools verschillende events te laten tracken of juist dezelfde. In dat geval kan het voorkomen dat een conversie twee keer geregistreerd wordt. 

Om te voorkomen dat er verkeerde cijfers worden doorgevoerd maakt Facebook gebruik van ‘deduplication’ – deduplicatie. 

Wanneer de Pixel en de Conversions API dezelfde conversie registreren (er is een dubbele conversie) vergelijkt Facebook de data en verwijdert hij automatisch de dubbele conversie zonder dat jij er last van hebt.

De twee tools samen zorgen voor een optimaal overzicht en inzicht van de data.




Wat zijn de specifieke voordelen van de Facebook Conversions API? 

1. De verzamelde data wordt omgezet naar first-party cookies waardoor je geen last hebt van de ontwikkelingen rondom third-party cookies of de IOS updates van Apple.

2. De kosten per actie worden lager door een verbeterde connectiviteit en gebreurtenisovereenkomst.

3. Je krijgt meer controle over je gegevens, wat je deelt wanneer je het deelt.

4. Je kunt online en offline conversies registreren en hiervoor een beter inzicht krijgen in het effect van jouw online marketing.

5. Je kunt de Facebook Pixel en de Facebook Conversions API tegelijkertijd gebruiken en zo een zo groot mogelijke kan creëren dat een conversie geregistreerd wordt. 

6. Je kunt zelf (nieuwe) parameters instellen en zo de kwaliteit van de data verbeteren. 




Naast het installeren van de Facebook Conversions API zijn er nog meer dingen die je kunt doen om je voor te bereiden op de nieuwe IOS updates.

Bekijk het in deze video!


De Facebook Conversions API wordt steeds verder ontwikkeld en geoptimaliseerd naarmate er meer veranderingen komen rondom het verdwijnen van third-party data. De veranderingen hebben ook gevolgen voor de manier waarop je kunt adverteren. Heb je hier vragen over? Of wil je jouw advertentiebeheer liever aan een professional overlaten? Twijfel niet langer en neem contact met ons op. We helpen je graag met al jouw online marketing vraagstukken.




Vorige
Vorige

Een toekomst zonder cookies; fantastisch of frustrerend?

Volgende
Volgende

Wat is een mailinglijst en hoe ga je ermee om?